Paintings
Metamorfoser
by Lisbeth Bonde Print
Kunstnerduoen Thyra Hilden & Pio Diaz er fĂžrst og fremmest kendt for deres videooptagelser af ild, som de projicerer pĂ„ bygninger i en 1:1 live illusion, der er sĂ„ virkelighedsnĂŠr, at intetanende, der nĂŠrmer sig det virtuelle flammehav, kommer i alarmberedskab, fordi de fejlagtige antager, at det er en faretruende brand. Som skabere af âCity on Fireâ har de sat virtuel ild til AroS i Aarhus og til Domkirken i KĂžbenhavn â og til et antal bygninger og momumenter i udlandet i Rom, Berlin, Seoul, Gdansk, Ukraine og Frankfurt, og i efterĂ„ret 2010 udfĂžrer de en storladen, virtuel âafbrĂŠndingâ af en af verdens syv vidundere: Colosseum i Rom.
Hvad de fĂŠrreste imidlertid ved, er, at disse âvideopyromanerâ ogsĂ„ arbejder koncentreret i et mindre format, nemlig i maleriets â om end deres malerier ofte kan vĂŠre endog meget store. Her udnytter de erfaringerne med ilden og fĂžrer maleriet, denne urgamle, kunstneriske kategori, videre ad nye, ubetrĂ„dte veje. Ved at udforske og udfordre maleriet nĂ„r de frem til nogle visuelt prĂŠgnante, uregerlige og koloristisk rige malerier, der pĂ„ den ene side synes at rumme et svimlende uendelighedsperspektiv – som var der tale om kosmiske stjernetĂ„ger millioner af lysĂ„r borte â og pĂ„ den anden side blĂŠnder op for mindsteenhederne, som nĂ„r man betragter det myldrende liv i et mikroskop. Det store i det smĂ„ og omvendt. Inspireret af flammernes uregerlige dramatik og uforudsigelige formforvandlinger tilfĂžrer de maleriet nogle hidtil usete motiver. Ved at âmaleâ med aske og ved at eksperimentere med akrylmaling som alkymister i et laboratorium, arbejder de med maleriet i et udvidet felt. NĂ„r man mĂžder Hilden & Diazâ ekspressive, organiske og form- og stof-eksperimenterende billeder, stĂ„r det klart, at de to kunstnere skriver sig ind i kunsthistorien, samtidig med at de fĂžrer en dialog med modernismen, navnlig efterkrigstidens abstrakt-ekspressive maleri samt det konceptuelle maleri fra 1960âerne og frem â her tĂŠnker jeg lige sĂ„ meget pĂ„ Jackson Pollocks drippaintings som pĂ„ Sigmar Polkes kortslutninger af maleriet som et uendeligt stofligt mulighedsfelt.
NĂ„r de to unge kunstnere âmalerâ med aske, der fremstĂ„r i hele grĂ„toneskalaen, opstĂ„r der grafiske motiver af stor skĂžnhed. âFigurerneâ giver associationer til skyformationer eller til geologiske processer, samtidig med at der jo er tale om hĂžjst hĂ„ndgribelige Vanitasbilleder, der er opstĂ„et af aske. Andre kunstnere i det 20. Ă„rhundrede har anvendt aske og afbrĂŠndinger i deres vĂŠrker – Jiri Georg Dokoupiel, Anselm Kiefer for at nĂŠvne nogle af de mest kendte eksempler pĂ„ dette – men disse kunstnere kombinerer det altid med andre materialer, mens Hilden & Diaz âmalerâ med aske, der er opstĂ„et af brĂŠndt kĂžd, trĂŠ, papir eller andre dagligdags materialer, som giver en varierende stoflighed, tĂŠthed og farve. Asken presses sammen bag panserglas, der holder det urolige materiale pĂ„ plads â dog vil det altid forskubbe sig lidt, hvorved motiverne transformeres, sĂ„ nye motivverdener kan opstĂ„ af asken â som fugl PhĂžnix. Samtidig spejles betragteren i glassets refleksioner og ser sig selv igennem asken â med en potentiel dĂždsoplevelse til fĂžlge. Ild er en mangeartet proces: Den er bĂ„de purificerende og destruktiv, den giver varme og har i Ă„rtusinder hĂžrt til menneskenes overlevelsesudstyr. Verdenskunstens fĂžrste malerier blev malet pĂ„ hulernes klippevĂŠgge med kul fra de slukkede bĂ„l. Ild er en hastigt accelererende oxidationsproces, og man skelner mellem ild og brand â det sidste er en ukontrollabel ild. Alle disse mange betydninger og associationslag spiller med i mĂždet med Hilden & Diazâ uhyre tunge, komprimerede og dramatiske askebilleder.
Som to alkymister eksperimenterer de ogsĂ„ med akrylmaling og emaljebaser og andre medier og lader disse knopskyde i lag og fortĂŠtte sig i uforudsigelige retninger og former pĂ„ fladen i et pĂ„ en og samme tid smukt og antiĂŠstetisk udtryk. Ved at eksperimentere med kemien opstĂ„r der nogle metamorfoser pĂ„ lĂŠrredet, der i Ăžvrigt er anbragt i horisontal stilling under âoperationenâ, sĂ„ledes at der bestandigt kan opstĂ„ nye, uforudsete motiver. Dog har de to kunstnere efterhĂ„nden udviklet en vis ekspertise med hensyn til at styre dele af processen. VĂŠrkerne Ă„bner for en lang rĂŠkke mulige âlĂŠsningerâ: fra erosioner, kemiske processer og organisk materiale som fx planter i et koralrev til marmoreringer, lava, krystaller og ismasser. Vi er lige sĂ„ meget pĂ„ jorden og under havet som i kosmos, hvor verdener og former bliver til og destrueres i en uendelig reaktionskĂŠde. Det er bĂ„de flydende og abstrakt, og krystalliseret og konkret, men gennemgĂ„ende er motiverne af stor skĂžnhed og i et vĂŠld af farver. I et enkelt maleri, der kan minde om en âRorschach-testâ har Hilden & Diaz lavet en spejling â pĂ„ hĂžjre side af midteraksen har de udfĂžrt et kemisk eksperiment i overvejende blĂ„-grĂžnne nuancer, og pĂ„ den anden side har de gengivet de tilfĂŠldigt opstĂ„ede kemiske processer ved at efterligne disse med malerpenslen. Her mĂžder naturen det mennesketabte. Det stĂ„r klart for betragteren, at naturen klart vinder denne skĂžnhedskonkurrence. Der ligger mange Ă„rs spĂŠndende eksperimenter forude for de to kunstnere frem mod nye, uforudsigelige formverdener, der samtidig udfordrer maleriet som kategori.
Lisbeth Bonde er cand.mag. i dansk og kunsthistorie. KunstredaktĂžr ved dagbladet Information fra 1994-2002. Fra 2002 kunstskribent ved Weekendavisen med speciale i kunstreportager og kunstnerinterview. Har skrevet bĂžgerne: Kunstnere pĂ„ tale (2002), Atelier-kunstnerens vĂŠrksted (2003), SOLO, en monografi om maleren Peter Martensen. Sammen med Mette Sandbye udgav hun i 2006 bogen Manual til dansk samtidskunst, der introducerer til de nyeste tendenser i samtidskunsten. I 2007 udgav hun antologien Hvorfor kunst?, redigeret sammen med Maria Fabricius Hansen. Hun har desuden leveret en lang rĂŠkke artikler til kunstkataloger fra Georg Baselitz, Markus LĂŒpertz, Cornelius Völker til Allan Otte m.v.